INTEGROVANÝ TÉMATICKÝ BLOK MĚSÍCE BŘEZNA = NAŠE VESNICE A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
PRVNÍ TÝDEN (4.3. - 8.3.) - MŮJ DŮM, ULICE
- rozvíjení vztahů dítěte k druhým (rozbor s dětmi o jejich domově, členech domácnosti, Kde bydlím?). Učíme se znát název ulice, stavba vesnice z barevných pet víček, prohlížení knížek a časopisů. Demonstrační obrázky (domov, dům + byt, město + vesnice).
- pohybová hra ,, Teď dáme ruku sem...", hra na tělo (pleskání, tleskání, luskání), cvičení s míčem, překážková dráha ,, V lese " - změna rychlosti na signál. Rytmizace (hra na Orfovy nástroje, poslech České hymny. ,, Kolíčkovaná " - sbírání barevných geometrických tvarů ve třídě.
- jazyková chvilka (práce s dechem - peříčka, brčka), gymnastika mluvidel (bublina, hodiny, kočička). Rozvoj slovní zásoby v komunitním kruhu (zážitky dětí). Nácvik básničky ,, Domeček " s ukazováním k pracovnímu listu.
- ,, U nás doma " práce s časopisem, hledání vhodných obrázků (vybavení domácnosti). Kresba fixem, vodové barvy -> koláž. Pracovní list ,, Dům " diktát - v horním okně nakresli, co leží u dveří.
- opakování pravidel třídy, práce s piktogramy, práce s pet víčky. Skládání trojrozměrných útvarů ze stavebnice Seva, Magformers. ,, Domečky zvířátek " - didaktická hra k rozvoji paměti. Geometrické tvary (práce s lepidlem, barevnými papíry, viz. ,, Náš dům ".
ÚKOL - naučit se znát název ulice, kde bydlím.
DRUHÝ TÝDEN (11.3. - 15.3.) - DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY
- demonstrační obrázky (dopravní značky, dopravní prostředky, bezpečnost na silnici, poučení o možném nebezpečí na silnici, popis obrázků). Vyprávění zážitků z cest různými dopravními prostředky.
- poslech písně ,, Auta " (Svěrák, Uhlíř), hra na tělo a Orfovy nástroje, opakování již naučených lidových písní s doprovodem klavíru. Pohybová hra ,, Semafor" + ,,Křižovatka", jóga pro děti, protažení jednotlivých velkých svalových skupin.
- logopedická chvilka (jazykolamy, gymnastika mluvidel, rytmizace). Nácvik básně ,, Semafor ". Rozvoj slovní zásoby v komunitním kruhu, opakování kalendáře počasí.
- výroba semaforů technikou muchláž (muchláž krepového papíru a lepení do koleček) - soustředit se, kam která barva patří? ,, Vláček " - skupinová práce (plakátová barva, otisky houbiček). Pracovní listy - Bezpečnost na přechodě, grafomotorické kreslení koleček (Semafor).
- seznámení se základními geometrickými tvary, osvojování si pojmů vpravo, vlevo, nad, pod, uprostřed atd... Barvy dopravních značek, jejich význam, manipulace s obrázky, přiřazování, početní řada 1-10 a abeceda pomocí pěnového koberce.
TŘETÍ TÝDEN (18.3. - 22.3.) - EKOLOGIE
- při komunitním kruhu i řízeé činnosti dětem přiblížit pojem ekologie, životní prostředí, třídění odpadů prostřednictvím manáska ,, Lesánka ", obrazový materiál. Práce s knihou encyklopedii - hledání, porovnávání, prohlížení. Názorné třídění odpadu ve třídě - barevné rozlišování kontejnerů.
- cvičení s hudbou (chůze, běh, skoky, poskoky, překážky, balanční čočky). Překážková dráha ,, V lese " - lezení jeskyní, skok přes potok, šiškovaná. Hra na tělo + Orfovy nástroje. ,, Datel " - poslech, zpěv, práce s textem.
- rozvoj slovní zásoby v komunitním kruhu (rituál přivítání, vyprávění zážitků, kalendář počasí, dny v týdnu). Dechová cvičení (zrcátko, bublifuk, kytička, gymnastika mluvidel - houpačka, kočička, hodiny). Nácvik básně s ukazováním ,, Jak roste strom ".
- práce na zahradě MS, jarní úklid hračkárny, hrabání listí a trávy, údržba pískoviště. Pracovní list ,, Třídíme odpad " - přiřazování do správného kontejneru. ,,Kouzelné stromy" - práce s časopisem, koláž a kresba voskovkami.
- tématické puzzle ,, Les ", skládání geometrických tvarů dle vzoru z barevných pet víček, magic blocks, kouzelné obrázky - fantazie a představivost. Třídění přinesených (čistých) recyklátů do připravených nádob.
ČTVRTÝ TÝDEN (25.3. - 29.3) - ZAČÍNÁME VÍTAT JARO
- seznámit děti se změnami v přírodě (příchod jara), prvními jarními květinami, mláďata domácích zvířat, ptáky, kteří se vracejí z teplých krajů. Řešit s dětmi hádánky, pracovat s obrazovým materiálem (demonstrační obrázky, encyklopedie přírody, atlas květin a ptáků.
- zdravotně zaměřené činnosti (ovládání pohybového aparátu při zdravotním a relaxačním cvičení - jóga pro děti -> zvířátkové asány, pozdrav slunci). Sluchové a rytmické hry, zpěv s klavírem (dětské písně na přání), nácvik básně ,, Jaro už je tu ".
- naučit se novou báseň, recitace, rozvoj slovní zásoby na téma Jaro. Logopedická chvilka (hry Brouk, Bublina, Opička) + gymnastika mluvidel. Rozhovory k tématu v komunitním kruhu - vyjadřovat samostatně myšlenky.
- ,, Jarní louka " - kombinovaná technika, zapouštění barevných tuší do vlhkého podkladu. Skládání berušek a broučků z plastových víček. Pracovní list (Zvíře a jeho mládě, třídění).
- smyslové hry (rozlišování geometrických tvarů kolem nás při hře i pobytu venku. Manipulační činnosti ,, mláďata " - přiřazování. Poslech čtené pohádky, rozbor textu, návrhy k dokončení příběhu.